İzmir’de, özel gereksinimli bireylerin sosyal becerilerini artırmak ve rehabilitasyon süreçlerine katkıda bulunmak amacıyla “Engellilik Odağında Sanatla Terapi Yaklaşımları Projesi” hayata geçirildi. Bu proje, İzmir Büyükşehir Belediyesi Engelli Çalışmaları Şube Müdürlüğü tarafından yürütülmekte olup, engelli bireylerin ve onlara bakım verenlerin sanatsal etkinlikler aracılığıyla desteklenmesini hedefliyor. Proje kapsamında gerçekleştirilen art terapi atölyeleri, Yurtoğlu Engelli Hizmet Merkezi’nde organize edildi. Atölyede, Singapur’dan gelen Art Terapist Siew Tın Ang, proje danışmalarına ve gönüllü öğrencilere sunum gerçekleştirdikten sonra, engelli bireyler ve onların bakım verenleri için özel bir sanatla terapi seansı düzenledi.
Projenin danışma kurulunda yer alan İzmir Art Terapi Derneği Başkanı Nursen Ener, bu projenin amacını, özel gereksinimli bireylerin resim, kolaj, heykel ve çizim gibi çeşitli sanatsal araçları kullanarak sosyal becerilerini geliştirmek ve rehabilite edilmelerini sağlamak olarak açıkladı. Ener, art terapinin temelinde bir psikoterapi yöntemi yattığını ve katılımcıların sanatsal malzemeleri kullanarak kendini ifade etmesinin sağlandığını vurguladı. “Danışan, sanat objesi ve terapistle üçlü bir iletişim yöntemi kullanıyoruz. Özellikle sözel iletişimi zayıf olan veya sınırlı olan bireylerde art terapi oldukça etkili bir yöntemdir,” diyen Ener, Avrupa ve ABD’deki uygulamaların devlet destekli olduğunu hatırlatarak Türkiye’de bu tür bir çalışmanın oldukça değerli olduğunu belirtti.
İzmir Engelsiz Sanat Derneği Başkanı Tamer Özşeker, projeye gönüllü olarak katılan öğrenci grubunun ilgisini memnuniyetle karşıladı. Özşeker, “Bu çalışmayla sanat eserleri üreterek bireylerin iyi olma hallerini yakalamanın yollarını gösteriyoruz,” diyerek, gönüllü öğrencilerin desteklerinin oldukça önemli olduğuna dikkat çekti. Psikiyatri, sanat ve mühendislik bölümlerinden çeşitli gönüllü öğrencilerin yer aldığı bu proje, birçok farklı perspektiften fayda sağlıyor.
Art Terapist Siew Tin Ang, Türkiye’ye ilk kez geldiğini ifade ederek, projede görev almaktan duyduğu mutluluğu dile getirdi. “Öğrencilerin motivasyonu gerçekten çok yüksek. Onlarla güzel deneyimler paylaştım,” diye ekledi. Projenin bir parçası olarak psikoloji, hemşirelik, sanat ve müzik bölümlerinden öğrencilerin engelli bireylerle birlikte kamp çalışmaları yürütüceğini belirtti. Sanat Eğitmeni Ebru İlbeyci Alkan ise, Sosyal Hizmet Uzmanı Cansu Deniz Ağ ile birlikte yürüttükleri çalışmalarda sanatı sosyal hizmetle birleştirdiklerini ve sanatın destekleyici gücünü ortaya koymayı amaçladıklarını ifade etti.
Bu atölyelere katılan bireylerin deneyimlerini paylaşan baba Mehmet Emiral, otizmli oğlu Emre’nin çamura şekil vererek iletişim kurma becerisini geliştirdiğini belirterek, “Oğlumun daha önce de böyle çalışmaları oldu. Bu tür sanatsal etkinlikler çocukların yeteneklerini açığa çıkartırken öğrenmelerine de katkıda bulunuyor,” dedi. Emiral, oğlunun sosyal becerilerinin arttığını, öğretmenleri dışında farklı insanlarla iletişim kurmayı öğrendiğini ifade ederek, “Emre, üniversite sınavına girdi ama kazanamadı. Gelecek yıl güzel sanatları hedefliyor. Fotoğraf konusunda yeteneği var ve seramikte de başarılı,” sözleriyle bu tür etkinliklerin önemini vurguladı.