Gençler Tarih ile Sanatı Birleştiriyor!
645 okunma

Gençler Tarih ile Sanatı Birleştiriyor!

Temmuz 14, 2025 15:37
Gençler Tarih ile Sanatı Birleştiriyor!
0

BEĞENDİM

İzmir’de, mesleki ve teknik Anadolu liselerinin grafik tasarımı ve fotoğrafçılık bölümlerinde öğrenim gören öğrenciler, kültürel miras alanlarını gezerek edindikleri izlenimlerini illüstrasyonlara dönüştürüyorlar. TÜBİTAK destekli bir proje kapsamında yürütülen bu çalışmalar, gençlerin hem tarih öğrenimlerine katkı sağlarken hem de el becerilerini geliştirmelerine olanak tanıyor. Geçmişin izlerini geleceğe aktarmak, bu projenin ana hedeflerinden biri olarak öne çıkıyor.

Konak Cumhuriyet Nevvar Salih İşgören Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi tarafından gerçekleştirilen “Kültürel Miras ve Arkeoloji Işığında Mesleki Eğitimde İllüstrasyon Uygulamaları” başlıklı proje, TÜBİTAK 4004 – Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı kapsamında yürütülmektedir. Bu proje çerçevesinde, İzmir’in farklı ilçelerinden gelen 11 okuldan toplam 24 öğrenci, Smyrna Agorası’ndan Tarihi Kemeraltı Çarşısı’na, Pergamon Antik Kenti’nden Yeşilova Höyüğü’ne kadar birçok önemli kültürel miras alanını ziyaret etme fırsatı bulmuştur.

Ziyaretler sırasında rehberlik yapan uzmanlar eşliğinde parşömen yapımı, kil objeler ve halı dokuma gibi uygulamalı etkinliklere katılan öğrenciler, bu deneyimlerini çizimlerine ve fotoğraf kompozisyonlarına aktararak, kültürel belleğe önemli katkılarda bulunuyorlar. Geçmişi bu şekilde çizim yoluyla öğrenmek, öğrencilerin kültürel miraslarını daha derinlemesine anlamalarını sağlıyor.

Öğrencilerin gerçekleştirdiği ziyaretlerden biri de Bornova ilçesindeki 8 bin 500 yıllık tarihi geçmişe sahip Yeşilova Höyüğü oldu. Burada antik dönem yaşamını deneyimleyen öğrenciler, deri kıyafetler giymekle kalmayıp, buğday öğütme, sapan atma ve kil ile kendi tasarımlarını yapma gibi etkinliklerde bulunarak, geçmişin izlerini yaşadılar. Projenin yürütücüsü tarih öğretmeni ve arkeolog Esin Dalkılıç, bu çalışmanın amacının, meslek lisesi öğrencilerine hem mesleki hem de sanatsal gelişim imkanı sunmak olduğuna değindi.

Dalkılıç, öğrencilere kültürel miras farkındalığı kazandırmayı hedeflediklerini belirterek, “Öğrencilerimiz çeşitli etkinliklerle hem kültürel mirası tanıyacaklar hem de bunu gelecek nesillere aktarmak için illüstrasyon çalışmaları yapacaklar.” dedi. Projenin TÜBİTAK tarafından desteklenmesinin önemine de vurgu yapan Dalkılıç, iyi bir illüstrasyon yapmanın öğrencilerin kendilerini iyi ifade etmelerini sağladığını, böylece güzel hikayeler biriktirmelerine yardımcı olduğunu sözlerine ekledi.

Dalkılıç, beş gün süresince toplam 27 etkinlik gerçekleştirdiklerini, öğrencilerin yalnızca kitaplardan bilgi edinmesinin yeterli olmadığını, geçmişi yaşayarak öğrenmelerinin çok önemli olduğunu ifade etti. Yeşilova Höyüğü’nde düzenlenen etkinlikte öğrencilerin, ilk İzmirlileri ve ilk yerleşim yerlerini deneyimlemiş olduklarını vurguladı.

Yeşilova Höyüğü Kazı Başkanı Doç. Dr. Zafer Derin, öğrencilerin arkeolojik kazı süreçleri ve bölgenin tarihçesi hakkında bilgi edindiğini aktararak, kültürel mirasın korunması gerektiğini anlattı. Öğrencilerin alan ziyaretinden sonra eski çağ yaşamını hayal güçlerinde canlandırdığını belirten Derin, “Bu düşüncelerini kil ile tasarıma döktüler. Bu uygulamalar, onların yeteneklerini ortaya çıkarıyor.” şeklinde konuştu.

Projede yer alan 10. sınıf öğrencisi Laçim Yaman, proje sayesinde tarihe olan ilgisinin arttığını ifade ederek, “Birçok tarihi mekanda bulunduğum için kendimi şanslı hissediyorum. Geçmişimizi bilmeden geleceğe devam edemeyiz.” dedi. Katılımcılardan Tuğçe Akçit de el becerilerini gelişt

En az 10 karakter gerekli