İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD ortaklığında kurulan İZBAN projesinin hat kullanım bedellerine önemli bir zam yapıldı. Yapılan bu artış, bu yılın Aralık ayından itibaren geçerli olacak şekilde yüzde 24 oranında belirlendi. Bu zam sonrasında, toplamda 136 km uzunluğundaki hattın bir sefer kullanım bedeli, İZBAN’ın TCDD’ye ödemesi gereken miktar 8.625 TL’den 10.699 TL’ye yükseldi.
Bu zamlar yalnızca sefer kullanıcılarından alınan ücretlerle sınırlı değil; gare, manevra ve sefer iptal cezaları gibi diğer ücretlere de yüzde 24 oranında bir artış gerçekleştirildi. TCDD, daha ağır tonajlı yük trenlerinden km başına 44,64 TL hat kullanım bedeli alırken, İZBAN gibi banliyö hizmetleri için bu ücret 78,67 TL olarak belirlenmiştir.
Buna ek olarak, TCDD’ye ödenen yıllık hat kullanım bedelinin toplamı 1 milyar TL seviyelerine kadar ulaştığı kaydedilmektedir. İZBAN trenleri, Selçuk ile Aliağa arasında günlük olarak ortalama 240 sefer gerçekleştirmektedir. Bu seferler için TCDD’ye yapılan enerji maliyetleri de çok önemli bir artış göstermiştir; günde ödenen miktar 1.067.268 TL’den 1.323.412 TL’ye yükselmiştir.
Benzer şekilde, İZBAN’ın TCDD’ye ödediği günlük hat kirası da artış göstermiş olup, bu bedel 1.019.407 TL’den 1.264.064 TL’ye çıkmıştır. Böylelikle, İZBAN’ın TCDD’ye yapması gereken enerji ve hat kullanım bedeli ödemeleri toplamında yıllık bazda 1 milyar TL civarına ulaşmaktadır.
Özellikle, TCDD tarafından faturalandırılan hat kirası, enerji maliyetleri, gare ve manevra giderleri ile sefer iptalleri maliyetlerinin toplamı, İZBAN’ın elde ettiği biniş gelirlerinin yaklaşık yüzde 90’ına denk gelmektedir. Bu durum, İZBAN’ın giderlerini dengelemesi açısından önemli bir yük oluşturmakta ve şirketin mali istikrarını ciddi şekilde tehdit etmektedir.
Zamların yanı sıra, İZBAN’ın işletme maliyetlerinin sürekli artış göstermesi, kamu ulaşımında alternatif çözümler geliştirilmesi gerektiğini de gündeme getirmektedir. Hem etkin bir ulaşım sağlamak hem de maliyetleri minimize etmek için İZBAN’ın yeni stratejilere başvurması gerekecektir. Böylece, kamu ulaşımı alanındaki sürdürülebilirlik sağlanabilir ve vatandaşların ulaşım hizmetlerinden daha efektif bir şekilde yararlanması mümkün hale gelebilir.
1
Uysal, CHP Genel Başkanlığı Adaylığından Çekildi!
2779 kez okundu
2
Diyanet’in 2024 bütçesi rekor harcama yaptı.
2704 kez okundu
3
Depremzedeler Binada Cansız Bedeni Bulundu!
2661 kez okundu
4
Erzurum’da Feci Kaza: 7 Yaralı, 1 Tehlikede!
2632 kez okundu
5
Kadın Cinayetleri Sözleri AK Parti’yi Harekete Geçirdi
2627 kez okundu