İZMİR’de ortaokul öğrencileri, ‘Doğadan Yaşama Somut Olmayan Kültürel Miras’ (SOKÜM) projesi çerçevesinde düzenlenen etkinlikler aracılığıyla doğa ile kültür arasındaki bağı keşfettiler. Toplam 5 gün süren bu proje boyunca öğrenciler, doğadan ilham alan sanatsal, bilimsel ve teknolojik üretim süreçlerini deneyimlemiş oldular. Bu projeye İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü koordinasyonunda, Ege Üniversitesi (EÜ) Türk Dünyası Araştırmaları Enstitüsü ve İzmir Tarım ve Orman Müdürlüğü destek verdi. Projenin yönetimini Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Necati Özcan üstlendi. İzmir’in çeşitli ilçelerinden seçilen 30 öğrenci, doğa ve kültür ilişkisini çeşitli etkinliklerle gözlemleme fırsatı buldular.
Etkinlikler, İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Menemen’deki açılış programıyla başladı ve devamında EÜ, Kemalpaşa Nazarköy, Ödemiş Birgi ve Konak Şehit Ömer Halisdemir BİLSEM’de gerçekleştirildi. Öğrenciler, Gölcük Yaylası’nda geleneksel efsaneleri drama etkinlikleri ile canlandırarak eğlenceli bir öğrenme süreci yaşadılar. Ayrıca Kemalpaşa’da bulunan Kazak çadırında Şemsigül Jakupova’nın dombra performansı da etkinlikte yer aldı.
Dijital tasarım alanında ‘Tinkercad ile 3D SOKÜM Unsuru Tasarımı’ atölyesinde nazar boncuğu, kopuz ve doğa motiflerinden ilham alarak üç boyutlu dijital nesneler ürettiler. Ayrıca ‘Kök Boya Üretimi’ atölyesinde geleneksel boyama tekniklerini öğrenen öğrenciler, doğadan elde edilen renklerin ekolojik önemini keşfettiler. ‘Zeytin Ağacı Ekolojisi’ atölyesinde ise zeytinin doğadaki rolü ve kültürel değeri üzerine uygulamalı eğitimler yapıldı. Öğrenciler, bu sayede doğanın ve kültürün derinliklerine inme fırsatı buldular.
Etkinliklerin bitiminde, öğrenciler ‘Doğayı Koruyan Masallar’, ‘Halk Takvimi’, ‘Karagöz’, ‘Tezhip’, ‘Nazar Boncuğu’, ‘İpek Böcekçiliği’ ve ‘Dokuma’ gibi çeşitli konularda atölyelere katıldılar ve doğadan esinlenerek farklı üretim süreçleri gerçekleştirdiler. Projenin son gününde ise etkinlikler boyunca çektikleri fotoğraflarla ‘doğa ve kültür’ temalı bir gazete tasarımı hazırladılar.
İzmir İl Milli Eğitim Müdürü Dr. Ömer Yahşi, projenin eğitimde doğayla bütünleşmenin güzel örneklerinden biri olduğunu ifade ederek, “Doğayı anlamak, köklerimizi ve kültürümüzü anlamaktır. Toprağın rengini, suyun sesini, rüzgarın dilini duyan bir çocuk, geleceği daha yaşanabilir bir dünya haline getirir. Bu projeyle öğrencilerimiz doğa ile düşünmeyi, kültürle üretmeyi ve insanla bütünleşmeyi öğrendiler” dedi.
Projede yer alan Bornova Kavaklıdere Şehit Yiğit Şahan Ortaokulu 7’nci sınıf öğrencisi Sukeyne Aygün (13), “Bu projede yer almanın gururunu yaşadım. Çömlek, nazar boncuğu, karagöz ve drama etkinlikleriyle kültürel değerlerimiz ile doğa arasındaki bağı keşfettik. Ekolojik bilinci kendi ellerimle deneyimlemek unutulmazdı. TÜBİTAK’a, İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ve öğretmenlerimize teşekkür ederim” ifadelerini kullandı.
Konak Güzelyalı Ortaokulu 7’nci sınıf öğrencisi Noyan Kutlu Sönmez (13) ise projede öğrendiklerini şöyle özetledi: “5 günde birçok yeni bilgi öğrendik. Hem
1
Karabağlar’da İş Arayanlara Fırsat Sunuluyor!
2733 kez okundu
2
Karabağlar’da Deprem Farkındalık Haftası Düzenlendi
2717 kez okundu
3
Bornova Belediyesi’nden Ucuz ve Sağlıklı Gıda İçin Kent Lokantaları!
2681 kez okundu
4
Foça’da Yangında Yaralı Kaplumbağa Kurtarıldı
2642 kez okundu
5
İzmir Körfezi’nde Kirlilik: Tugay’dan Açıklama!
2638 kez okundu